Contact

Dankzij een speciale app kunnen kinderen met autisme zelfstandig reizen.

Dat heeft twee voordelen.
Het vergroot de zelfstandigheid en het scheelt in de kosten voor bijzonder vervoer

GRONINGEN/WINSUM Met een zucht komt lijn 3 naar Lewenborg tot stilstand voor het Centraal Station van Groningen. Thom tuurt door het raam naar buiten. Het miezert.'Yes',zegt hij. De bus is dichtbij het perron gestopt. Thom gaat zijn aansluiting, de stoptrein naar Roodeschool, halen. Soms rijdt de chauffeur door naar het busstation, en moet Thom het hele stuk te ruglopen. Zijn trein is dan al weg.

Thom is 13 en brugklasser. 'Ik heb pdd-nos', zegt hij, een aan autismeverwante stoornis. De tocht van zijn school in Groningen naar zijn huis in het dorp Winsum doet hij niet op de automatische piloot. Het is een rit van een kleine 20 kilometer met bus; trein en een stukje fiets. Toen hij nog op de basisschool zat, reed een taxibusje hem elke dag naar school en weer naar huis.

Maar sinds dit schooljaar reist Thom zelfstandig. Met een app die is gemaakt om mensen met autisme door het openbaar vervoer te loodsen. Thom is en van de vijf scholieren uit Bedum, De Marne en Winsum die meedoen aan en proef.

De app, de 0V-Coach, is een initiatief van het Dr. Leo Kannerhuis, een expertisecentrum op het gebied van autisme. Hij bestaat al enige tijd, maar wint nu flink aan populariteit bij gemeenten, die vanaf 2015 het leerlingen vervoer uit eigen zak moeten betalen. Zoetermeer, Renkum, Heusden, een aantal Groningse gemeenten,de provincie Zeeland, plotseling wilden ze alles weten van de app. Onbedoeld snijdt et mes aan twee kanten de zelfstandigheid van leerlingen met autisme vergroten en bezuinigingen het hoofd bieden.

'Door de bezuinigingen ligt ook leerlingenvervoer nu onder een vergroot glas', zegt Carolien Aalders, specialist n leerlingenvervoer.-Zij adviseert onder meer gemeenten. 'De gemeenten die bij mij aankloppen, zijn vaak naarstig op zoek naar alternatieven. Ik ben er voorstander van daarbij te kijken jaar de potentie van de kinderen.'

Een routeplanner is de 0V Coach niet, eerder een vraagbaak die werkt volgens een strak schema: steeds een vraag ('Met welk vervoermiddel reis je nu?') en een aantal antwoorden ('Met de trein. Met de bus. Met de tram.'). De vragenketens geven na een paar stappen een antwoord, bijvoorbeeld: ‘Vraag een persoon om je te helpen. Vertel waar je naar toe moet, en dat je wilt weten hoe laat de trein vertrekt.'

Bron:
DE VOLKSKRANT
Verslaggeefster Marjan van den Berg

Foto:
www.leokannerhuis.nl
www.rtlnieuws.nl

 
Naar boven